Susah Sebelum Senang

Berjalan pada mulanya sukar bagi si anak kecil. Tetapi setelah dilatih dan beberapa kali jatuh, lama-kelamaan dapat juga si comel itu berjalan. Masalah yang sama juga terdapat dalam kehidupan. Oleh itu apabila menghadapi apa jua masalah, bersabar dan berusaha sehinggalah dapat diatasi.

Semasa di zaman kanak-kanak dahulu emak melatih kita menyuap nasi sendiri. Pada mulanya agak susah sehingga kita dipakaikan lapik dada untuk mengelak nasi tertumpah ke atas baju. Apabila kita semakin besar, kita dilatih pula mengenakan pakaian sendiri. Malah mengenakan butang baju atau seluar dikira kerja yang sukar. Selepas itu kita belajar menaiki basikal. Apabila dewasa kita belajar memandu kereta. Semua itu pada mulanya pun agak sukar.

Umumnya, pada mulanya semua perkara itu kelihatan sukar. Tetapi setelah diulang-ulang, akhirnya ia akan kelihatan mudah. Semuanya dapat dilakukan tanpa berfikir panjang. Itulah resam hidup, apa pun susah sebelum menjadi senang.

Prinsip yang sama boleh kita praktikkan dalam menguasai sesuatu perkara atau tugasan. Walaupun pada peringkat awal kelihatan sukar, namun kita perlu berusaha dan terus berusaha serta banyak membuat latihan. Dengan cara itu, apa yang pada mulanya kelihatan sukar akan menjadi lebih mudah kelak.

Technorati Tags: , , , , ,
AddThis Social Bookmark Button

2 comments:

October 8, 2009 at 6:12 PM ainShahajar said...

ha ah.. betol tu

menda2 ni kita dulu payah nak buat.. skang kalo naik beskal.. dah pelik.. apehal la aku ni dulu susah sgt nak belaja beskal

October 13, 2009 at 11:31 AM Kennee said...

memang cukup betol...mana ada terus senang punya...
Btw, nanged your post on innit and clicked your ads...^^

Post a Comment