Lakukannya Dengan Sepenuh Hati

Apabila kita membuat sesuatu kerja, kita perlu lakukanya sebaik mungkin. Maknanya kita perlu berikhtiar dan mencari pelbagai jalan agar kualiti atau mutu kerja yang dipersembahkan ternyata hebat. Sikap seperti ini menjamin kejayaan ke atas setiap kerja yang dilakukan.

Apabila membuat sesuatu kerja, lakukannya sepenuh tenaga untuk menjayakan kerja tersebut.

Selain daripada bersikap positif dan melakukan sesuatu kerja dengan cara yang betul, satu lagi faktor penting yang menentukan kejayaan ialah usaha yang bersungguh-sungguh. Ini bermakna kita akan berusaha, berikhtiar dan mencari pelbagai jalan untuk memastikan apa yang sedang kita lakukan dapat dilakukan dengan baik dan bermutu tinggi.

Kita ambil contoh seorang pelajar. Ketika orang lain masih tidur dia dah bangun awal belajar, ketika orang lain berputus asa dia masih mencuba lagi, ketika orang lain hilang minat, minatnya masih mendalam dan ketika orang lain menemui jalan buntu dan menyerah kalah, dia akan cuba mendapatkan bantuan guru dan sebagainya.

Kesimpulannya, apa sahaja yang dia lakukan, dilakukannya sepenuh hati, sepenuh jiwa dan sepenuh tenaga daripada pelajar lain. Pada penghujungnya sudah tentu kejayaan dia akan lebih cemerlang daripada pelajar lain.

Technorati Tags: , , , , ,
AddThis Social Bookmark Button

0 comments:

Post a Comment