Untuk Menjadi Juara Perlu Bersifat Juara

Semua orang ingin menjadi juara tetapi untuk menjadi juara kita hendaklah terlebih dahulu berfikir, bercakap dan belajar seperti seorang juara. Dengan menyakini bahawa kita boleh menjadi juara, peluang untuk meraih kejayaan lebih terserlah.

Juara memang berbeza dengan bukan juara. Sebagai contoh, seorang pelajar yang cemerlang lazimnya berfikiran positif. Mereka percaya apa yang dilakukan akan membuahkan hasil. Mereka juga rajin belajar serta menggunakan strategi dan kemahiran belajar yang berkesan. Kesimpulannya orang lain akan study hard manakala mereka akan study smart.

Oleh itu jika kita ingin menjadi juara atau seorang yang cemerlang, awal-awal lagi kita perlu memupuk sifat berkenaan. Malangnya ramai daripada kita yang sentiasa meragui keupayaan diri sendiri; apa jua tindakan yang diambil hanya bersifat sementara sahaja seperti peribahasa hangat-hangat tahi ayam sahaja. Di samping tiada tidak ada cara atau strategi melaksanakan sesuatu dengan cara yang betul dan efektif. Maka ini akan menyukarkan untuk kita untuk berjaya dengan cemerlang.

Kita perlulah menjadikan mereka yang cemerlang dan juara sebagai model ikutan kita dalam apa jua yang kita lakukan. Jika kita mula berfikir, bertindak dan berusaha seperti juara, lama-kelamaan, kita juga turut menjadi juara.

Technorati Tags: , , , , , ,
AddThis Social Bookmark Button

0 comments:

Post a Comment