Kejayaan Menyusuli Kesilapan

Sesuatu kejayaan itu bukan bermakna tidak pernah membuat kesilapan tetapi mencuba sekali lagi dengan lebih baik setiap kali setelah membuat kesilapan.

Orang yang tidak pernah atau takut membuat sebarang kesilapan jarang berjaya. Apabila kita melakukan sesuatu kerja yang besar, kita berkemungkinan membuat beberapa kesilapan-kesilapan besar atau kecil. Selagi kita belajar daripada kesilapan tersebut, kita boleh maju kehadapan.

Bagi mereka yang takut membuat kesilapan, mereka hanya membataskan diri mereka untuk membuat kerja-kerja biasa sahaja. Kejayaan yang diperolehi pun kejayaan biasa juga.

Misalnya jika seseorang itu ingin menguasasi pertuturan dalam sesuatu bahasa, mereka perlu berlatih bertutur di dalam bahasa berkenaan. Jadi pada peringkat awal orang tersebut pasti membuat kesilapan, malah mungkin ditertawakan orang kerana salah sebutan. Walaupun begitu lambat laun orang tersebut pasti akan dapat menguasai bahasa berkenaan.

Cuba bayangkan jika dia takut untuk bertutur dengan bahasa yang dipelajari kerana malu membuat kesilapan, bolehkah dia mahir dalam bahasa tersebut?

Technorati Tags: , , , ,
AddThis Social Bookmark Button

0 comments:

Post a Comment