Cari Kawan Positif Bukan Yang Negatif

Kawan yang positif membantu kita untuk menjadi seorang yang bersifat positif dan kawan yang negatif akan mempengaruhi kita untuk turut bersifat negatif. Oleh itu, berhati-hatilah semasa memilih kawan. Mereka boleh membantu atau mereka boleh membantutkan kita.

Bersikap positif bermakna kita meyakini bahawa apa sahaja yang kita lakukan dengan bersungguh-sungguh, lazimnya akan berjaya. Bersikap negatif pula bermaksud, walau sebanyak mana pun usaha yang dicurahkan, kita meragui hasil yang bakal diperolehi.

Di sini kita dapat rumuskan bahawa rakan yang negatif sentiasa meragui apa sahaja tindakan yang bakal kita ambil. Dia bukan sahaja tidak memberi semangat, malah mematikan semangat kita. Jika kita sentiasa berdamping dengan mereka, lama-kelamaan kita akan turut menjadi orang yang negatif.

Pilihlah rakan yang positif. Mereka turut meyakini kebolehan kita, selalu memberi semangat dan akan bersama-sama kita berusaha mencapai matlamat yang ditetapkan. Sikap saling sokong-menyokong ini dapat mematangkan kita untuk menghadapi cabaran yang lebih besar dalam hidup ini.

Technorati Tags: , , , , ,
AddThis Social Bookmark Button

0 comments:

Post a Comment