Juara Tidak Pernah Berputus Asa

Mengaku kalah adalah mudah, yang sukar ialah bangun semula selepas kalah. Dua kali jatuh, tiga kali bangun, lima kali jatuh, enam kali bangun. Itulah sifat seorang juara. Motto mereka ialah "Biar kalah tetapi jangan mengalah".

Oliver dan Wilbur Wright adalah orang pertama yang mencipta kapal terbang. Sebelum dapat mengemudikan kapal terbang buatan sendiri dengan jayanya di Kittyhawk, Amerika Syarikat pada tahun 1904, mereka pernah gagal beberapa kali. Namum mereka tidak pernah berputus asa.

Itulah salah satu sifat yang dimiliki oleh mereka bergelar juara. Mereka bukan sahaja hebat dalam erti kata menguasai sepenuhnya dalam bidang yang diceburinya itu, malah mereka tidak mudah berputus asa. Mereka tidak mudah menyerah kalah.

Di dalam kehidupan seharian, sifat ini dapat diterjemahkan dalam erti kata, ketika menghadapi apa jua kesukaran dalam apa yang dilakukan, kita jangan mudah berputus asa. Kita perlu berusaha bersungguh-sungguh dan mendapatkan bantuan yang perlu agar perkara berkenaan dapat dikuasai. Berputus asa atau mengalah mudah sahaja. Malang sekali jika itu pilihan orang ramai. Biar kalah tetapi jangan mengalah!

Technorati Tags: , , , , , , ,
AddThis Social Bookmark Button

0 comments:

Post a Comment